ZalogujUżytkownikHasło
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum www.studiaturystyka.fora.pl Strona Główna » IV. Marketing w turystyce i rekreacji

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Wykłady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
=Paolka87=




Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 454
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/4
Skąd: In Da Tnw

PostWysłany: Sob 14 Mar 2009 17:19    Temat postu: Wykłady

Tylko wykłady :

Marketing w Turystyce i Rekreacji Wykład nr.1 14.03.2009
Prof.dr hab. Anna Nowakowska
Egzamin: według wstępnych ustaleń Egzamin z tego przedmiotu odbędzie się
20.06.2009 od godziny 13.00 i będzie miał charakter TESTU- jednokrotnego wyboru.. Sala itp. Będą podane w dalszym terminie.
Na egzaminie nie będzie materiału jaki przerobiliśmy na ćwiczeniach.
LITERATURA:
• Jerzy Altkorn” Marketing Usług Turystycznych”
• J. Kaczmarek/ Stasiak „ produkt usług turystycznych”
• Panasiuk „Marketing turystyczny” – do ćwiczeń

TEMATYKA ZAJĘĆ:
• Co to jest marketing?
• Na czym polega istota marketingu?
• Jaka jest koncepcja marketingu?
• Jak można traktować marketing?
• Co to jest marketing strategiczny?
• Co to jest marketing mix?

Marketing jako filozofia działania, koncepcja, teoria wg 1 ujęcia.
Drugie ujęcie marketingu to iż jest to zespół narzędzi którymi ta koncepcja będzie realizowana.
Konsumpcja- to zaspokojenie potrzeb konsumenta.
Konsumpcja produkcyjna (miała miejsce po II wojnie światowej) nastąpiło przesycenie konsumentów danym produktem.
Na runku nie liczy się producent. Liczy się konsument, jakie produkty wytworzymy aby klient był zadowolony. Segmenty rynku- polega na tym aby zbadać potrzeby konsumentów ( należy tu uwzględnić jaką grupę konsumentów badamy czy są to ludzie młodzi, starsi)i wtedy po czymś takim można wytyczyć co będziemy produkować aby zaspokoić potrzeby klienta, ale poznanie potrzeb konsumenta nie gwarantuje od razu korzyści i zysku. . Producent odpowiedzialny jest za to w jaki sposób dostarczy ten produkt konsumentom.


Cele, pojęcie i istota marketingu:
Marketing może być traktowany jako:
• Filozofia współczesnego biznesu sposób funkcjonowania jednostki, której działalność musi być orientowana na zaspokojenie potrzeb nabywcy.
• Zbiór metod i technik działania, które umożliwiają zbadanie potrzeb i popytu konsumentów oraz ich zaspokojenie poprzez sprzedaż produktów i usług we właściwym miejscu i czasie.
Marketing to osiąganie korzystnej pozycji na rynku poprzez spełnianie potrzeb i pragnień nabywców.
Podstawowa i zasadniczą cecha marketingu jest ukierunkowanie działań na zaspokojenie potrzeb konsumenta.
Cele marketingu:
• Maksymalizacja konsumpcji ( zwiększenie)
• Maksymalizacja zadowolenia konsumentów
• Maksymalizacja wyboru towarów i usług
• Maksymalizacja dostosowana towarów i usług do potrzeb konsumentów
Filip Kotller – ojciec koncepcji marketingu.
ORINETACJA MARKIETINGOWA
Warunki prowadzenia ORIENACJI MARKETINGOWEJ:
• Istnienie rynku konsumenta ( wtedy kiedy podaż jest większa od popytu)
• Wzrost funduszu swobodnej decyzji ( ta ilość środków finansowych które możemy przeznaczyć na to co się nam podoba, oczywiście po wcześniejszej realizacji wydatków bieżących).
• Istnienie konkurencji ( bezpośredniej- np. pomiędzy markami samochodów ford, opel, honda i pośredniej – tu konkuruje wszystko np. wyjazd turystyczny i zakup telewizora czy lodówki).
Podstawowa zasada- orientacja marketingowa jest orientacją na KLIETNA. KONSUMENT- jest najważniejszym podmiotem RYNKU.
Podstawowe problemy koncepcji marketingowej:
 Przystosowanie oferty produkcyjnej dóbr i usług do popytu określonego przez hierarchię potrzeb konsumenta.
 Aktywne kształtowanie struktury potrzeb w taki sposób , aby odpowiadała ona interesom poszczególnych sektorów gospodarczych dużych firm. (moda, uatrakcyjnienie-> zmiana starych rzeczy na nowe)
 Kreowanie nowych potrzeb i rynków (przemysł komputerowy).
Podstawowa koncepcja działań marketingowych:
• Wybór celów działań gospodarczych i środki ich realizacji są ściśle podporządkowane potrzebom i pragnieniom dotychczasowych i potencjalnych klientów.
Istota orientacji marketingowej: - jak wybrać i zdobyć albo stworzyć a następnie utrzymać rynek zbytu, który zapewniałby przedsiębiorstwu źródło przychodów odpowiednie do jego potrzeb i aspiracji rozwojowych
Wszystko to co było zapisane powyżej to była filozofia marketingu

REALIZACJA:
MARKETING MIX:
Marketing mix- to kombinacja środków marketingowych użytych do najbardziej efektywnego obsłużenia wybranego segmentu rynku.
Konsument na rynku nie oczekuje jednie konkretnej usługi, ale raczej pewnego zespołu użyteczności. Zespół ten obejmuje:
• Dogodne miejsce i sposób zakupu
• Informacje o produkcie lub usłudze
• Informacja o korzyściach wynikających z zakupów
• Informacja o możliwościach korzystania z usług lub produktów (kiedy, jak, w jakich warunkach).
• Informacja o możliwościach zakupu itp.
Marketing mix- można określić jako kompozycje czterech zmiennych (narzędzia marketingowe), które służą do realizacji wybranych celów strategicznych.
Koncepcja elementów marketingu mix- /wg. R. Lauterborna/
• Produkt klienta - potrzeby i pragnienia (każdy produkt ma zaspokoić wszelkie potrzeby klienta)
• Cena – koszt dla klienta (czy on będzie chciał wyciągnąć pieniądze)
• Dystrybucja – wygoda zakupu
• Promocja – jako dostarczenie informacji
Marketing też się musi zmieniać (dostosowywać) do obecnej sytuacji gospodarczej.
MARKETING STRATEGICZNY:
Marketing strategiczny : jest to przystosowanie się do zmian zachodzących w bezpośrednim otoczeniu rynkowym oraz w otoczeniu dalszym w istotnym stopniu kształtującym warunki prowadzenia działalności gospodarczej (regulacje prawne, środowisko naturalne, zmiana obyczajów)
Warunki stosowania marketingu strategicznego:
• Zaostrzenie się walki konkurencyjnej
• Zmniejszanie się dynamiki wzrostu gospodarczego
• Pesymistyczne prognozy dotyczące stanu zasobów naturalnych
• Wzrost zanieczyszczenia środowiska.
Podstawowa koncepcja Marketingu Strategicznego: dla rozwoju lub utrzymania dotychczasowej pozycji rynkowej konieczna jest :
 Identyfikacja szans i zagrożeń które mogą pojawić się w jej otoczeniu.
 Umiejętność przystosowania się do przewidywanego układu warunków działania (zagrożenia itp. )
Podstawowe działania w zakresie Marketingu strategicznego:
• Identyfikacja i odbiór sygnałów rynkowych bliższego i dalszego otoczenia.
• Długookresowe programowanie zjawisk rynkowych (przewidywanie dalsze)
• Formułowanie alternatywnych strategii marketingowych dostosowanych do różnych przewidywanych wariantów rozwoju rynkowej sytuacji przedsiębiorstwa.
Istota Marketingu strategicznego:
• Jak w warunkach zmieniającego się otoczenia wybrać i zdobyć, ewentualnie stworzyć a następnie utrzymać rynek zbytu , który zapewniłby przedsiębiorstwu źródło przychodów odpowiednie do jego potrzeb i długotrwałych aspiracji rozwojowych.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez =Paolka87= dnia Sob 14 Mar 2009 17:22, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.studiaturystyka.fora.pl Strona Główna » IV. Marketing w turystyce i rekreacji Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional




fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Regulamin