ZalogujUżytkownikHasło
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum www.studiaturystyka.fora.pl Strona Główna » IV. Obsługa ruchu turystycznego

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Wykłady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
=Paolka87=




Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 454
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/4
Skąd: In Da Tnw

PostWysłany: Sob 14 Mar 2009 17:34    Temat postu: Wykłady

Tylko Wykłady

Wykład nr 1 Obsługa Ruchu Turystycznego 07.03.09
dr.Daniel Puciato
[link widoczny dla zalogowanych]
Tel. 691-384-020
Forma egzaminu: pisemny, 5 pytań opisowych z ćwiczeń i wykładów! Jak dobrze pójdzie dostaniemy 30 pytań, od dr. Puciato i któreś z nich pojawią się na egzaminie ale to już w późniejszym czasie!
A jedna uwagaa ..nie ma ściągania..!na egzaminie.!

TEMATYKA WYKŁADÓW.
1. Czynniki rozwoju turystycznego.
2. Rodzaje ruchu turystycznego , formy jego obsługi.
3. Prawne aspekty ruchu turystycznego.
4. Działalność biur podróży w zakresie organizacji(obsługi) ruchu turystycznego.
5. Znaczenie transportu w realizacji ruchu turystycznego.
6. Pilotaż i przewodnictwo turystyczne.
7. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i gastronomicznej.
8. Zasady i sposoby przekazywania informacji turystycznej oraz stosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych w organizacji(obsłudze) ruchu turystycznego.
9. Wykorzystywanie logistyki w obsłudze ruchu turystycznego.
10. Jakość obsługi ruchu turystycznego.

LITERATRURA:
1. Kruczek „ Obsługa ruchu turystycznego” Wyd. Proksenia /2004r.
2. Meyer „ Obsługa ruchu turystycznego” PWN , Warszawa /2007r.
3. Panasiuk „ Gospodarka turystyczna” PWN Warszawa /2008r.
4. Bosiacki/ Śniadek „ Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego” AWF Poznań/2004r.


Wykład NR. 1.
TEMAT: CZYNNIKI ROZWOJU RUCHU TURYTYCZNEGO.

Ogromna liczna czynników determinujących rozwój ruchu turystycznego sprawia, że można je klasyfikować w różnoraki sposób. Na potrzeby niniejszego wykładu zostaną one podzielone na dwie grupy:
1. Mega Czynniki rozwoju turystyki:
A.CZYNNIKI EKONOMICZNE:
Korzystnie na rozwój turystyki wpływają:
• Przyrost dochodów realnych ludności
• Stabilna sytuacja na rynkach walutowych
• Wzrost gospodarczy
• Mniejsze różnice dochodowe między ludźmi
Niekorzystnie na rozwój turystyki wpływają:
• Kryzysy ekonomiczne
• Spadek tempa wzrostu gospodarki, wzrost bezrobocia a co za tym idzie spadek popytu globalnego.
• Niestabilna sytuacja walutowa

Turystyka oddziaływuje również na inne sektory gospodarki narodowej dzięki czemu ma wpływ na :
 Bilans płatniczy państwa
 Budżet centralny i regionalne i lokalne
 Wyrównywanie różnic rozwojowych między poszczególnymi regionami
 Zatrudnienie
 Wzrost gospodarczy
 Wzrost inwestycji
B.CZYNNIKI SPOŁECZNE
 System demokratyczny ( a nie autokratyczny jak to jest na Kubie czy Białorusi trudno jest tam wjechać gdyż są wymagane wizy ale również jeszcze ciężej jest wyjechać co z tym się wiąże mniejszy rozwój tych państw)
 Społeczna gospodarka rynkowa
 Rosnący dobrobyt społeczny
 Modele konsumpcji
 Poziom wykształcenia społeczeństwa
 Mobilność ludzi
 Procesy demograficzne( coraz większa ilość ludzi oraz zmiana struktury ludności- coraz mniej ludzi w wieku produkcyjnym coraz więcej w przed- i po produkcyjnym)
 Styl życia, prozdrowotny (aktywność ruchowa, prawidłowe odżywianie się, unikanie stresów, brak nałogów)
C.CZYNNIKI POLITYCZNE
 Polityka transportowa państwa (szlaki komunikacyjne np. autostrady, środki transportu taryfy- podatki opłaty
 Polityka socjalna państwa (ustawodawstwo socjalne reguluje prawne dotyczące długości czasu pracy i urlopów oraz redystrybucja dochodu w obrębie funduszu socjalnego).
 Polityka przestrzenna państwa (rozwiązania pozwalające zapewnić odpowiednich obszarów dla potrzeb turystyki).
 Polityka kulturalna( zachowanie i utrzymanie w odpowiednim stanie elementów dziedzictwa narodowego).
D.CZYNNIKI TECHNICZNE
• Postęp technologiczny w obrębie środków transportu (bezpieczeństwo, szybkość i wydajność, poprawa regularności funkcjonowania publicznych środków transportu, poprawa komfortu i możliwości przewozowych)
• Postęp technologiczny w obrębie techniki hotelowej nowoczesne systemy rezerwacji, ulepszenia techniczne, wyposażenie hoteli).
E.CZYNNIKI EKOLOGICZNE
 Atrakcyjność środowiska
 Obciążenie środowiska (negatywne zmiany warunków naturalnych) mogą mieć charakter jakościowy (zanieczyszczenie powietrza, wód, gleb, hałas, przypadkowe zasiedlenie „ poszatkowanie” krajobrazu ) lub ilościowy (wykorzystanie obszarów wartościowych dla turystyki na inne cele).

2. Czynniki popytowo-podażowe , uniwersalne.

A.CZAS WOLNY OD PRACY : tendencja do skracania czasu pracy i wzrostu ilości czasu wolnego. Powoduje to wytworzenie potencjalnego popytu turystycznego. Proces ten przyjmuje następujące formy:
 Skracanie godzin pracy w ciągu dnia ( w poł. XIX wieku wymiar czasu pracy nie był regulowany przez prawo i wynosił najczęściej 12-16 godzin na dobę, dopiero po I wojnie światowej wprowadzono „ ZASADĘ 3 ÓSEMEK” : 8 h pracy, 8h snu, 8h odpoczynku).
 Skracanie ilości dni, pracy w ciągu tygodnia (niegdyś powszechny był 6-dniowy tydzień pracy, wolne soboty wprowadzono masowo dopiero po II wojnie światowej a w niektórych krajach socjalistycznych, również w Polsce dopiero w latach 80 tych XX wieku. Wolne weekendy są jednym z największych osiągnięć współczesnego świata).
 Wprowadzenie i stopniowe wydłużenie płatnych urlopów wypoczynkowych instytucja płatnych urlopów pojawiła się w końcu XIX wieku spowodowało to przekształcenie turystyki z procesu elitarnego w zjawisko masowe; w Polsce obecnie podstawowy wymiar urlopu wynosi 18 dni roboczych, 20 dni roboczych – po 6 latach pracy oraz 26 dni roboczych –po 10 latach pracy).
 Skracanie lat pracy- ustawowa dawstwo emerytalne oraz rozszerzenie zasięgu społecznego oświaty powszechnej, w tym zwłaszcza wydłużenia okresu obowiązkowego pobierania nauki ( w Polsce emerytura przysługuje po ukończeniu 65 lat dla mężczyzn i 60 lat dla kobiet, nauka na poziomie podstawowym i średnim trwa do 19 lub 20 roku życia, a wyższym do 24-25 roku życia).

B.SIŁA NABYWCZA LUDNOŚCI: powoduje efektywnego popytu turystycznego warunki ekonomiczne przekształcają się zatem popyt potencjalny w efektywny. Przyjmuje się, że siła nabywcza ludności zależy od wielkości dochodu narodowego na jednego mieszkańca oraz poziom cen. W miarę poprawy siły nabywczej ludzi poprawie ulęgają warunki wzrostu wydatków na turystykę. Istnieje dodatnia zależność między dochodami ludności danego kraju czy region a ich udziałem w ruchu turystycznym.
C.URBANIZACJA – proces kulturowy unowocześniający społeczeństwo przejawiający się na 4 płaszczyznach:
 EKONOMICZNEJ: stały wzrost liczby ludności zatrudnionej w zawodach nie rolniczych w stosunku do ludności wykonującej zawody rolnicze, im kraj jest bardziej uprzemysłowiony tym jest wyżej zurbanizowany powoduje to poważnie wzrost dochodów ludności i tworzy warunki do rozwoju turystyki.
 DEMOGRAFICZNEJ : przemieszczanie się ludności ze skupisk osadniczych wiejskich do miejskich i stały wzrost odsetka ludności zamieszkującej miasto, mieszkańcy miast SA kilkukrotnie bardziej aktywni turystycznie.
 TECHNICZNEJ: rozpowszechnianie się miejskich systemów infrastruktury, zabudowy miejskiej, związane jest to również z rozwojem infrastruktury turystycznej będącej ważna składową atrakcyjności turystycznej miejscowości.
 SPOŁECZNEJ: przyswajanie przez przybyszów ze wsi „miejskich” wartości, umiejętności , cech osobowości, (stylu miejskiego) ów styl zawiera również w sobie tendencję do podróżowania.
D. ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE – uprawiający turystykę człowiek znajduje w przyrodzie liczne wartości, wyzwalające przeżycia duchowe czy intelektualne, czynnikami mającymi wpływ na przyrodę a co za tym idzie na turystykę są zanieczyszczenia powietrza, wód, gleb, hałas, środki konserwacyjne, środki owadobójcze itp. Zaniechanie degradacji środowiska przyrodniczego jest niezbędnym warunkiem rozwoju turystyki.

E.DOBRA TURYSTYCZNE- dobra i zespoły dóbr danych przez naturę, historię lub wytworzonych przez działalność ludzka na które występuje popyt turystyczny wpływają one na wielkość podaży turystycznej.
Dobra dzielimy na :
• Podstawowe dobra turystyczne (walory turystyczne).
 Naturalne dobra (walory przyrodnicze):
 Litosfera ( rzeźba terenu, osobliwości geologiczne)
 Atmosfera (jakość powietrza, pokrywa śnieżna, temperatura )
 Hydrosfera ( rzeki, potoki, jeziora, zbiorniki wodne, morza, źródła mineralne)
 Pokrywa glebowa (pustynie)
 Szata roślinna ( lasy, osobliwości flory)
 Świat zwierzęcy (ryby, ptaki, chronione gatunki fauny, zwierzyna łowna)
 Krajobraz naturalny
 Walory turystyczne środowiska kulturowego – produkty pracy ludzkiej
 Historyczne (działa architektury, urbanistyki , oraz technologii, stanowiska archeologiczne , zbiory muzealne, miejsca kultu religijnego)
 Współczesne (działa gospodarcze, interesujące obiekty przemysłowe działa techniki komunikacyjnej, wielkie budowle wodne, dzieła architektury miejskiej, obiekty współczesnej kultury, teatry, galerie, wystawy, centra handlowe, ośrodki rozrywkowe).
• Komplementarne dobra turystyczne (infrastruktura) turystyczna
 INFRASTRUKTURA TECHNICZNA : drogi, szlaki turystyczne, górskie, koleje linowe, wyciągi narciarski, lotniska, żegluga, specjalistyczne urządzenia obiektów uzdrowiskowych, sieć hotelowa, sieć zakładów gastronomicznych).
 INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA- biura podróży, obiekty sportowe i wypoczynkowe, urządzenia rozrywkowe, informacja turystyczna itp.).
H. MOTYWACJE PODRÓŻY TURYSTYCZNEJ
• SPOŁECZNE
 Potrzeba naśladowania lub próba zajęcia wyższego miejsca w grupie
 Potrzeba kontaktów z innymi cywilizacjami
 Potrzeba wyróżniania się
 Potrzeba zrozumienia świata
 Potrzeba osobistego zobaczenia tego co przekazują mass media
 Potrzeba ucieczki od życia codziennego
 Potrzeba zmiany codziennego otoczenia
• RODZINNE
 Potrzeba odnalezienia stylu życia rodzinnego, niemożliwego w codziennym życiu
 Potrzeba odbudowy komórki rodzinnej
 Potrzeba opuszczenia kraju rodzinnego
• OSOBISTE
 Potrzeba odzyskania kontaktu z naturą
 Potrzeba ucieczki od nacisków społecznych zawodowych czy religijnych
 Potrzeba wiedzy
 Potrzeba podobania się sobie i innym
 Potrzeba posiadania prawa do marzeń
 Potrzeba robienia tego, czego nie można robić na co dzień
 Potrzeba rozrywki
 Potrzeba ucieczki od codzienności
 Potrzeba konkretnego działania
 Potrzeba biologicznej kąpieli słonecznych, ruchu na świeżym powietrzu
 Potrzeba odzyskania równowagi psychicznej
I.OCHRONA PRAWA KONSUMENTÓW PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH: ma ważne znaczenie dla zagranicznej turystyki przejazdowej i koncentruje się na 3 sferach:
• Ochronie bezpieczeństwa życia i zdrowia człowieka
• Ochronie interesów ekonomicznych konsumentów
• Zapewnieniu konsumentom odpowiedniej informacji i edukacji konsumentów
J. BEZPIECZEŃSTWO TURYSTÓW PRZED:
 Przestępstwami przeciwko zdrowiu i życiu, w tym przed terroryzmem i narkotykami
 Różnymi formami kradzieży, zwłaszcza samochodów i w hotelach
 Zagrożenia w ruchu drogowym
 Różnego rodzaju klęskami żywiołowymi
 Zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego
 Poczucie zagubienia w nieznanym miejscu.


Wykład 2 jest do ściągnięcia na naszym E -mailu [link widoczny dla zalogowanych]
hasło :studia


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.studiaturystyka.fora.pl Strona Główna » IV. Obsługa ruchu turystycznego Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional




fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Regulamin