|
 |
www.studiaturystyka.fora.pl - Forum studentów Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej o profilu Turystyka i Rekreacja |
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
=Paolka87=
Dołączył: 08 Lis 2007
Posty: 454
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/4 Skąd: In Da Tnw
|
Wysłany: Sob 14 Mar 2009 17:34 Temat postu: Wykłady |
|
|
Tylko Wykłady
Wykład nr 1 Obsługa Ruchu Turystycznego 07.03.09
dr.Daniel Puciato
[link widoczny dla zalogowanych]
Tel. 691-384-020
Forma egzaminu: pisemny, 5 pytań opisowych z ćwiczeń i wykładów! Jak dobrze pójdzie dostaniemy 30 pytań, od dr. Puciato i któreś z nich pojawią się na egzaminie ale to już w późniejszym czasie!
A jedna uwagaa ..nie ma ściągania..!na egzaminie.!
TEMATYKA WYKŁADÓW.
1. Czynniki rozwoju turystycznego.
2. Rodzaje ruchu turystycznego , formy jego obsługi.
3. Prawne aspekty ruchu turystycznego.
4. Działalność biur podróży w zakresie organizacji(obsługi) ruchu turystycznego.
5. Znaczenie transportu w realizacji ruchu turystycznego.
6. Pilotaż i przewodnictwo turystyczne.
7. Obsługa turystów w obiektach bazy noclegowej i gastronomicznej.
8. Zasady i sposoby przekazywania informacji turystycznej oraz stosowanie nowoczesnych technologii informacyjnych w organizacji(obsłudze) ruchu turystycznego.
9. Wykorzystywanie logistyki w obsłudze ruchu turystycznego.
10. Jakość obsługi ruchu turystycznego.
LITERATRURA:
1. Kruczek „ Obsługa ruchu turystycznego” Wyd. Proksenia /2004r.
2. Meyer „ Obsługa ruchu turystycznego” PWN , Warszawa /2007r.
3. Panasiuk „ Gospodarka turystyczna” PWN Warszawa /2008r.
4. Bosiacki/ Śniadek „ Metodyka i technika obsługi ruchu turystycznego” AWF Poznań/2004r.
Wykład NR. 1.
TEMAT: CZYNNIKI ROZWOJU RUCHU TURYTYCZNEGO.
Ogromna liczna czynników determinujących rozwój ruchu turystycznego sprawia, że można je klasyfikować w różnoraki sposób. Na potrzeby niniejszego wykładu zostaną one podzielone na dwie grupy:
1. Mega Czynniki rozwoju turystyki:
A.CZYNNIKI EKONOMICZNE:
Korzystnie na rozwój turystyki wpływają:
• Przyrost dochodów realnych ludności
• Stabilna sytuacja na rynkach walutowych
• Wzrost gospodarczy
• Mniejsze różnice dochodowe między ludźmi
Niekorzystnie na rozwój turystyki wpływają:
• Kryzysy ekonomiczne
• Spadek tempa wzrostu gospodarki, wzrost bezrobocia a co za tym idzie spadek popytu globalnego.
• Niestabilna sytuacja walutowa
Turystyka oddziaływuje również na inne sektory gospodarki narodowej dzięki czemu ma wpływ na :
Bilans płatniczy państwa
Budżet centralny i regionalne i lokalne
Wyrównywanie różnic rozwojowych między poszczególnymi regionami
Zatrudnienie
Wzrost gospodarczy
Wzrost inwestycji
B.CZYNNIKI SPOŁECZNE
System demokratyczny ( a nie autokratyczny jak to jest na Kubie czy Białorusi trudno jest tam wjechać gdyż są wymagane wizy ale również jeszcze ciężej jest wyjechać co z tym się wiąże mniejszy rozwój tych państw)
Społeczna gospodarka rynkowa
Rosnący dobrobyt społeczny
Modele konsumpcji
Poziom wykształcenia społeczeństwa
Mobilność ludzi
Procesy demograficzne( coraz większa ilość ludzi oraz zmiana struktury ludności- coraz mniej ludzi w wieku produkcyjnym coraz więcej w przed- i po produkcyjnym)
Styl życia, prozdrowotny (aktywność ruchowa, prawidłowe odżywianie się, unikanie stresów, brak nałogów)
C.CZYNNIKI POLITYCZNE
Polityka transportowa państwa (szlaki komunikacyjne np. autostrady, środki transportu taryfy- podatki opłaty
Polityka socjalna państwa (ustawodawstwo socjalne reguluje prawne dotyczące długości czasu pracy i urlopów oraz redystrybucja dochodu w obrębie funduszu socjalnego).
Polityka przestrzenna państwa (rozwiązania pozwalające zapewnić odpowiednich obszarów dla potrzeb turystyki).
Polityka kulturalna( zachowanie i utrzymanie w odpowiednim stanie elementów dziedzictwa narodowego).
D.CZYNNIKI TECHNICZNE
• Postęp technologiczny w obrębie środków transportu (bezpieczeństwo, szybkość i wydajność, poprawa regularności funkcjonowania publicznych środków transportu, poprawa komfortu i możliwości przewozowych)
• Postęp technologiczny w obrębie techniki hotelowej nowoczesne systemy rezerwacji, ulepszenia techniczne, wyposażenie hoteli).
E.CZYNNIKI EKOLOGICZNE
Atrakcyjność środowiska
Obciążenie środowiska (negatywne zmiany warunków naturalnych) mogą mieć charakter jakościowy (zanieczyszczenie powietrza, wód, gleb, hałas, przypadkowe zasiedlenie „ poszatkowanie” krajobrazu ) lub ilościowy (wykorzystanie obszarów wartościowych dla turystyki na inne cele).
2. Czynniki popytowo-podażowe , uniwersalne.
A.CZAS WOLNY OD PRACY : tendencja do skracania czasu pracy i wzrostu ilości czasu wolnego. Powoduje to wytworzenie potencjalnego popytu turystycznego. Proces ten przyjmuje następujące formy:
Skracanie godzin pracy w ciągu dnia ( w poł. XIX wieku wymiar czasu pracy nie był regulowany przez prawo i wynosił najczęściej 12-16 godzin na dobę, dopiero po I wojnie światowej wprowadzono „ ZASADĘ 3 ÓSEMEK” : 8 h pracy, 8h snu, 8h odpoczynku).
Skracanie ilości dni, pracy w ciągu tygodnia (niegdyś powszechny był 6-dniowy tydzień pracy, wolne soboty wprowadzono masowo dopiero po II wojnie światowej a w niektórych krajach socjalistycznych, również w Polsce dopiero w latach 80 tych XX wieku. Wolne weekendy są jednym z największych osiągnięć współczesnego świata).
Wprowadzenie i stopniowe wydłużenie płatnych urlopów wypoczynkowych instytucja płatnych urlopów pojawiła się w końcu XIX wieku spowodowało to przekształcenie turystyki z procesu elitarnego w zjawisko masowe; w Polsce obecnie podstawowy wymiar urlopu wynosi 18 dni roboczych, 20 dni roboczych – po 6 latach pracy oraz 26 dni roboczych –po 10 latach pracy).
Skracanie lat pracy- ustawowa dawstwo emerytalne oraz rozszerzenie zasięgu społecznego oświaty powszechnej, w tym zwłaszcza wydłużenia okresu obowiązkowego pobierania nauki ( w Polsce emerytura przysługuje po ukończeniu 65 lat dla mężczyzn i 60 lat dla kobiet, nauka na poziomie podstawowym i średnim trwa do 19 lub 20 roku życia, a wyższym do 24-25 roku życia).
B.SIŁA NABYWCZA LUDNOŚCI: powoduje efektywnego popytu turystycznego warunki ekonomiczne przekształcają się zatem popyt potencjalny w efektywny. Przyjmuje się, że siła nabywcza ludności zależy od wielkości dochodu narodowego na jednego mieszkańca oraz poziom cen. W miarę poprawy siły nabywczej ludzi poprawie ulęgają warunki wzrostu wydatków na turystykę. Istnieje dodatnia zależność między dochodami ludności danego kraju czy region a ich udziałem w ruchu turystycznym.
C.URBANIZACJA – proces kulturowy unowocześniający społeczeństwo przejawiający się na 4 płaszczyznach:
EKONOMICZNEJ: stały wzrost liczby ludności zatrudnionej w zawodach nie rolniczych w stosunku do ludności wykonującej zawody rolnicze, im kraj jest bardziej uprzemysłowiony tym jest wyżej zurbanizowany powoduje to poważnie wzrost dochodów ludności i tworzy warunki do rozwoju turystyki.
DEMOGRAFICZNEJ : przemieszczanie się ludności ze skupisk osadniczych wiejskich do miejskich i stały wzrost odsetka ludności zamieszkującej miasto, mieszkańcy miast SA kilkukrotnie bardziej aktywni turystycznie.
TECHNICZNEJ: rozpowszechnianie się miejskich systemów infrastruktury, zabudowy miejskiej, związane jest to również z rozwojem infrastruktury turystycznej będącej ważna składową atrakcyjności turystycznej miejscowości.
SPOŁECZNEJ: przyswajanie przez przybyszów ze wsi „miejskich” wartości, umiejętności , cech osobowości, (stylu miejskiego) ów styl zawiera również w sobie tendencję do podróżowania.
D. ŚRODOWISKO PRZYRODNICZE – uprawiający turystykę człowiek znajduje w przyrodzie liczne wartości, wyzwalające przeżycia duchowe czy intelektualne, czynnikami mającymi wpływ na przyrodę a co za tym idzie na turystykę są zanieczyszczenia powietrza, wód, gleb, hałas, środki konserwacyjne, środki owadobójcze itp. Zaniechanie degradacji środowiska przyrodniczego jest niezbędnym warunkiem rozwoju turystyki.
E.DOBRA TURYSTYCZNE- dobra i zespoły dóbr danych przez naturę, historię lub wytworzonych przez działalność ludzka na które występuje popyt turystyczny wpływają one na wielkość podaży turystycznej.
Dobra dzielimy na :
• Podstawowe dobra turystyczne (walory turystyczne).
Naturalne dobra (walory przyrodnicze):
Litosfera ( rzeźba terenu, osobliwości geologiczne)
Atmosfera (jakość powietrza, pokrywa śnieżna, temperatura )
Hydrosfera ( rzeki, potoki, jeziora, zbiorniki wodne, morza, źródła mineralne)
Pokrywa glebowa (pustynie)
Szata roślinna ( lasy, osobliwości flory)
Świat zwierzęcy (ryby, ptaki, chronione gatunki fauny, zwierzyna łowna)
Krajobraz naturalny
Walory turystyczne środowiska kulturowego – produkty pracy ludzkiej
Historyczne (działa architektury, urbanistyki , oraz technologii, stanowiska archeologiczne , zbiory muzealne, miejsca kultu religijnego)
Współczesne (działa gospodarcze, interesujące obiekty przemysłowe działa techniki komunikacyjnej, wielkie budowle wodne, dzieła architektury miejskiej, obiekty współczesnej kultury, teatry, galerie, wystawy, centra handlowe, ośrodki rozrywkowe).
• Komplementarne dobra turystyczne (infrastruktura) turystyczna
INFRASTRUKTURA TECHNICZNA : drogi, szlaki turystyczne, górskie, koleje linowe, wyciągi narciarski, lotniska, żegluga, specjalistyczne urządzenia obiektów uzdrowiskowych, sieć hotelowa, sieć zakładów gastronomicznych).
INFRASTRUKTURA SPOŁECZNA- biura podróży, obiekty sportowe i wypoczynkowe, urządzenia rozrywkowe, informacja turystyczna itp.).
H. MOTYWACJE PODRÓŻY TURYSTYCZNEJ
• SPOŁECZNE
Potrzeba naśladowania lub próba zajęcia wyższego miejsca w grupie
Potrzeba kontaktów z innymi cywilizacjami
Potrzeba wyróżniania się
Potrzeba zrozumienia świata
Potrzeba osobistego zobaczenia tego co przekazują mass media
Potrzeba ucieczki od życia codziennego
Potrzeba zmiany codziennego otoczenia
• RODZINNE
Potrzeba odnalezienia stylu życia rodzinnego, niemożliwego w codziennym życiu
Potrzeba odbudowy komórki rodzinnej
Potrzeba opuszczenia kraju rodzinnego
• OSOBISTE
Potrzeba odzyskania kontaktu z naturą
Potrzeba ucieczki od nacisków społecznych zawodowych czy religijnych
Potrzeba wiedzy
Potrzeba podobania się sobie i innym
Potrzeba posiadania prawa do marzeń
Potrzeba robienia tego, czego nie można robić na co dzień
Potrzeba rozrywki
Potrzeba ucieczki od codzienności
Potrzeba konkretnego działania
Potrzeba biologicznej kąpieli słonecznych, ruchu na świeżym powietrzu
Potrzeba odzyskania równowagi psychicznej
I.OCHRONA PRAWA KONSUMENTÓW PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH: ma ważne znaczenie dla zagranicznej turystyki przejazdowej i koncentruje się na 3 sferach:
• Ochronie bezpieczeństwa życia i zdrowia człowieka
• Ochronie interesów ekonomicznych konsumentów
• Zapewnieniu konsumentom odpowiedniej informacji i edukacji konsumentów
J. BEZPIECZEŃSTWO TURYSTÓW PRZED:
Przestępstwami przeciwko zdrowiu i życiu, w tym przed terroryzmem i narkotykami
Różnymi formami kradzieży, zwłaszcza samochodów i w hotelach
Zagrożenia w ruchu drogowym
Różnego rodzaju klęskami żywiołowymi
Zanieczyszczeniem środowiska przyrodniczego
Poczucie zagubienia w nieznanym miejscu.
Wykład 2 jest do ściągnięcia na naszym E -mailu [link widoczny dla zalogowanych]
hasło :studia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
 |
 |
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
|
 |
|
|